Quinoa super potravina budúcnosti

quinoa

Hoci vzhľadom aj spôsobom použitia sa quinoa podobá obilninám, v  skutočnosti sa jedná o pseudoobilninu.

Pseudoobilnina je nepravá obilnina. Obilniny majú plod zrno, ale plodom qiunoi (mrlíka čílskeho) je nažka. V nej sa nachádzajú sploštené semená guľovitého tvaru. Podobne ako z obilnín z nej možno získať múku. Výhodou je, že, ako aj iné pseudoobilniny, neobsahuje lepok a preto je vhodná pre celiatikov.

Quinoa je priam výživová bomba s vysokou nutričnou hodnotou.  Obsahuje všetkých 9 esenciálnych aminokyselín, vysoký obsah bielkovín a celý rad vitamínov (tiamín, riboflavín, kyselina listová, beta-karotén, alfa-tokeferol, vitamín C) a minerálov (vápnik, železo, draslík, zinok, horčík). Vďaka vysokému percentu vlákniny  je ľahko stráviteľná.

Najčastejšie sa stretávame s troma základnými druhmi:

Biela, najznámejšia, má jemnú maslovú chuť, podobá sa ryži.

Červená quinoa je chrumkavejšia, s orieškovou príchutou. Kvôli svojej tenšej škrupine sa využíva aj na konzumáciu v surovom stave.

Čierna je najchrumkavejšia a chuťovo najvýraznejšia, obsahuje najviac vlákniny, bielkovín a antioxidantov

 

Prečo je quinoa stále obľúbenejšia a prečo by nemala chýbať ani vo vašom jedálničku:

Má vysoký obsah

…vlákniny – tá obsiahnutá v quinoe je nerozpustná, pomáha z tela vylučovať toxíny a, samozrejme, zvyšuje pohyblivosť čriev.

… bielkovín – quinoa je kompletný proteínový zdroj, obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny, čo je v prírode výnimočné

…minerálov – vápnik je prospešný pre kosti, ale tiež pre funkciu svalov. Kombinácia horčíka a vápnika pomáha psychickej stabilite a pokoju.

…vitamínov – vitamín E je antioxidant, ktorý dodá vašej pleti mladší vzhľad a zároveň znižuje riziko rakoviny

…uhľohydrátov – tie upravujú hladinu cukru v krvi.

 

Quinoa a jej praktické využitie

Quinoa je skvelou alternatívou k ryži, cestovinám, kuskusu, ovseným vločkám alebo iným obilninám. Pripravuje sa rovnako jednoducho ako ryža. Uvaríte ju vo vode v rovnakom pomere ako pri ryži: jedna šálka quinoi na dve šálky vody. Akonáhle začne voda vrieť, pridajte do nej prepláchnutú quinou. Duste asi 15-20 minút, potom premiešajte a je hotová! Svojou neutrálnou chuťou je vhodná ako príloha, tak aj základ sladkých aj slaných jedál.

 

Zopár praktických faktov o quinoe:

–     Dá sa z nej urobiť múka – aj doma v kuchyni. Chlieb, či pečivo upečené z tejto múky je prirodzene bezlepkové.

–     Dá sa použiť ako náhrada ryže – obsahuje viac proteínov a aminokyselín, viac vlákniny a menej uhľohydrátov.

–     Dá sa jesť aj surová. Pre využitie jej nutričný výhod ale musia byť semená popraskané alebo pomleté. Semeno má na sebe ochranný plášť, takže pri požití v surovom, celistvom stave by iba prekĺzlo tráviacim traktom, bez akýchkoľvek nutričných prínosov.

–     Inou variantou využitia surovej quinoi je nechať ju naklíčiť. Naklíčená dokonca zvyšuje obsah antioxidantov. Dá sa takto použiť do šalátov.

–     Pri varení je možné ju rozvariť. Bude viac kašovitá a menej chrumkavá.

–     Pri varení zväčšuje svoj objem – podobne ako ryža. Je preto vhodné použiť väčší hrniec.

–     Uvarenú quinou je možné mraziť. Svoje vlastnosti po rozmrazení stráca minimálne.

–     Záručná doba quinoi je, pri správnom skladovaní na tmavom a suchom mieste, asi okolo roka.

–     Ak vám nechutí, ale ste rozhodnutí dať jej ešte šancu, skúste ju pred varením aspoň 3x premyť. Quinoa obsahuje saponíny, ktoré spôsobujú jej horkú chuť. Niektorí výrobcovia tieto látky odstraňujú priemyselne,  no nie všetci. Ak ani to nepomohlo, skúste pri varení pridať do vody trošku cesnaku, klinčeka, alebo ju varte v zeleninovom, či mäsovom vývare.

 

Komentujte ako prvý

Zanechajte komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená


*


Nie som robot *